One-IT

22 juli 2024

Waarom Je Webshop Geen Fortuin Hoeft te Kosten

Geschreven door
Marcando
Bouw vs. Koop: Ontdek de beste keuze voor jouw Webshop

Je denkt er als KMO aan om je bedrijfsactiviteiten online uit te breiden met een webshop, maar je weet niet waar te beginnen. Laat je een volledige website bouwen door een agency, of kies je voor een standaardoplossing?

Kom in dit artikel te weten waarom webshops allang geen stukken van mensen meer hoeven te kosten, hoe je makkelijk met een webshop kan starten en wat de voor -en nadelen zijn van de meest voorkomende strategieën op de markt.

Buy vs. Build

Bij softwareoplossingen spreekt men vaak over het “Buy vs. Build”-principe, oftewel “Kopen vs. Bouwen”. Dit verwijst naar de afweging die bedrijven moeten maken tussen het laten ontwikkelen van maatwerksoftware en het onderzoeken van bestaande standaardoplossingen die aan hun specifieke behoeften voldoen.

Een goed geconfigureerd B2B-bestelplatform kan een belangrijke bron van extra inkomsten zijn voor je bedrijf. Een webshop fungeert als een virtuele locatie, waarmee de organisatie buiten de gebruikelijke geografische en logistieke grenzen kan verkopen. Daarom is het essentieel om, gezien de behoeften en het budget van je bedrijf, de juiste oplossing en aanbieder te kiezen.

Untitled design (6)

Buy: een bewezen standaardoplossing

Standaardoplossingen bieden je organisatie het voordeel dat ze meestal gemakkelijk te implementeren zijn. Door de standaardisatie zijn deze oplossingen ontworpen om eenvoudig en efficiënt geïmplementeerd te worden. Dit resulteert in lagere installatiekosten per uur vergeleken met maatwerkoplossingen.

Gestandaardiseerde oplossingen zijn vaak SaaS-oplossingen (software-as-a-service). Dit is vooral interessant wanneer je webshop gekoppeld moet worden met complexe ERP- of PIM-systemen. Dergelijke projecten zijn vaak zeer bedrijfsspecifiek, wat veel tijd en energie kan kosten bij het opstellen van de scope. De complexiteit van deze koppelingen zorgt er vaak voor dat maatwerkprojecten duurder uitvallen dan begroot. SaaS-producten daarentegen hebben vooraf vastgestelde kosten en inspanningen.

Ontwikkelaars zoals Marcando en One-IT hebben zich gespecialiseerd in het standaardiseren van deze complexe koppelingen, waardoor je op een betaalbare manier een zeer performante webshop krijgt die direct gekoppeld is aan je ERP-pakket. Dankzij de verregaande standaardisatie zijn deze oplossingen door de tijd heen beproefd en geoptimaliseerd, wat resulteert in een zeldzaam voorkomen van fouten in de werking van de webshop. Bovendien wordt door deze standaardisatie het onderhoud geoptimaliseerd door proactieve probleemoplossing. Dit biedt een efficiënte, future-proof manier van werken die je bedrijf online laat groeien zonder verrassingen en verborgen kosten.

Natuurlijk hebben deze oplossingen ook beperkingen. De standaardisatie maakt bedrijfsspecifieke integraties en aanpassingen vaak moeilijker. Wat je out-of-the-box krijgt, is wat je als bedrijf moet gebruiken. Daarom is het belangrijk dat je bedrijf bereid is om zich aan te passen aan een bepaalde werkwijze. Gelukkig zijn processen voor (B2B) online verkopen vaak zo uniform dat een standaardoplossing meestal de logische én goedkopere keuze is.

 

Voor wie? Standaardoplossingen zoals Marcando zijn perfect voor bedrijven met gemakkelijk te budgetteren IT-kosten die zonder grote financiële risico’s en op korte termijn volgens best practices willen starten met online verkopen.

Build: een op maat gemaakte omgeving

Op maat gemaakte omgevingen worden vaak door een gespecialiseerd bureau ontwikkeld. Dit zijn meestal veel langere trajecten, waarbij de volledige IT-structuur van je bedrijf eerst in kaart gebracht wordt, waarna de verschillende te veranderen en optimaliseren lagen geïdentificeerd worden. In dit eerste stadium worden vooral gespecialiseerde consultants ingezet.

In een volgend stadium worden voor elke laag de te ontwikkelen oplossingen geconceptualiseerd, waarna het bureau in samenspraak met je bedrijf van start gaat met de ontwikkeling. Dit proces omvat veel communicatief en onderzoekend werk van beide partijen, en is dan ook een enorme investering van tijd en geld.

Het grote voordeel van op maat gemaakte omgevingen is dat de oplossing volledig ingesteld is op de specifieke noden van je bedrijf op dat moment. Je hebt volledige controle over de implementatie, aflevering en design van het eindproduct.

De nuance ligt hier evenwel in dat het van bureau tot bureau sterk afhankelijk is of je de afgeleverde oplossing ondersteuning krijgt wanneer updates en extra ontwikkelingen nodig zijn. Wat echter niet van bureau tot bureau verschilt is de factuur die bij elke extra ontwikkeling of extra support opgemaakt wordt.

Het leergeld dat je betaalt is dan een weerspiegeling van de vaak gebrekkige ondersteuningsmechanismen, die ertoe leiden dat je heen en weer gestuurd wordt naar verschillende partijen, vaak zonder concrete antwoorden. Vooral wanneer het gaat over ERP-koppelingen hebben maatwerkbureau’s vaak niet het juiste netwerk om je bij problemen of zorgen snel te kunnen helpen.

 

Voor wie? Op maat gemaakte omgevingen zijn vaak een goede fit voor mature bedrijven die over de tijd, het budget en personeel beschikken om langdurige projecten aan te gaan.

Conclusie

E-commerce is een snel veranderende en zeer tijdsgevoelige sector. ERP- en PIM-systemen zijn dynamisch en worden continu geoptimaliseerd, waardoor ook je omgeving regelmatig geüpdatet moet worden. Als bedrijf kun je je niet permitteren om enkele dagen te verliezen wanneer je
bestelplatform of website uitvalt of als je moet wachten op support.

Gestandaardiseerde oplossingen en hun ontwikkelaars zijn vaak meer ervaren met terugkerende problemen bij verschillende klanten, waardoor je vaak sneller en goedkoper geholpen wordt. Naar onze mening lenen op maat gemaakte omgevingen zich dan ook minder goed
voor B2B-webshopoplossingen.

Interesse in onze oplossing?

Geïnteresseerd in KMO-vriendelijke B2B e-commerce voor Exact Online Handel?

Twijfel dan niet om ons vrijblijvend te contacteren!